Co wyróżnia pracę w Call Center to ilość połączeń telefonicznych na porządku dziennym, a co za tym idzie - hałas w pomieszczeniu do tego przeznaczonym. W takich warunkach pracownik działu Call Center musi przekazywać informacje klientom firmy, ważne jest więc aby zapewnić mu do tego odpowiednie narzędzie jakim są słuchawki z mikrofonem redukującym niepożądany hałas z jego otoczenia.
W pracy Call Center dwa podstawowe pytania jakie musimy sobie postawić to:
1. Czy klient będzie mnie wyraźnie słyszał bez zakłóceń z zewnątrz?
2. Czy ja będę potrafił skupić się na rozmowie z klientem w panujących warunkach?
Jak głośne jest Twoje środowisko pracy? Wygląda znajomo?
Słuchawki z redukcją szumów otoczenia w mikrofonie umożliwiają niezakłócony przekaz w stronę naszego rozmówcy. Ważne jest, aby dobrać odpowiednie słuchawki do natężenia hałasu oraz akustyki pomieszczenia. W tym celu najlepiej wypożyczyć kilka modeli słuchawek na testy do porównania. Każdy producent udostępnia w swojej ofercie słuchawki o różnym poziomie redukcji szumów mikrofonu. Najwyższe modele potrafią wyciąć nawet do 95% rozmów z otoczenia osoby rozmawiającej.
Najlepszym testem jest sprawdzenie czy podczas ciszy w trakcie połączenia osoba po drugiej stronie słyszy co mówią osoby z naszego otoczenia. Jeśli jesteśmy w stanie usłyszeć słowo w słowo co mówią inni rozmówcy znaczy to, że potrzebne będą słuchawki z wyższym wskaźnikiem redukcji.
Jak działa mikrofon oraz redukcja szumów i co dokładnie redukuje?
Każdy mikrofon jest przetwornikiem elektroakustycznym, który zamienia falę akustyczną na sygnał elektryczny. Elementem, za pomocą którego wszystkie mikrofony rozpoznają energię akustyczną, jest membrana. Kiedy fala akustyczna uderza w membranę, ta zaczyna drgać w wyniku czego generowane jest napięcie elektryczne, które następnie zostaje na końcu kabla zamienione na sygnał audio.
Aby nasz rozmówca słyszał nas bez zakłóceń z zewnątrz stosuje się różne zabiegi redukujące tło. Dzielimy je na:
- pasywne - to przede wszystkim aspekty konstrukcyjne budowy tuby, w której znajduje się mikrofon,
- aktywne - zastosowanie dodatkowej technologii jak np. dodatkowy mikrofon, procesor DSP, która to wymaga w urządzeniu dodatkowego zasilania.
Redukcja pasywna
W przewodowych słuchawkach profesjonalnych do telefonów stosuje się pasywną redukcję, gdyż nie mają one dodatkowego źródła zasilania. Do tej kategorii należą wszystkie słuchawki na tzw. szybkozłączkę (złącze QD), gdzie też możemy dobrać odpowiedni kabel z odpowiednią końcówką do telefonu. W tego typu słuchawkach stosuje się mikrofon elektrodowy o charakterystyce jednokierunkowej, zbierający dźwięk tylko z określonego promienia. Ten typ kierunkowości oferuje najlepszą reakcję na źródło dźwięku, jeśli jest ono ustawione dokładnie na wprost mikrofonu, ważne jest zatem odpowiednie ulokowanie mikrofonu na wprost w kierunku ust gdyż im większy odchył, tym większa redukcja. W tym samym odniesieniu bardziej akustyczne zmniejszają efekt redukcji gdyż dźwięk "z tyłu" odbijając się po pomieszczeniu trafi na kapsułę pod innymi kątami. Dotyczy to również pracy zdalnej w przypadku gdy np. szczeka pies lub płacze dziecko. Tego typu fale dźwiękowe mogą trafiać na mikrofon i chociaż mocno zredukowane, będą one dalej rozpoznawalne przez co nie wyeliminujemy u klienta wrażenia, że rozmawiamy z domu.
Najważniejszym elementem słuchawek z pasywną redukcją jest budowa i wnętrze kapsuły mikrofonu. Mikrofon osadzony jest w starannie zaprojektowanym kanale dźwiękowym z charakterystycznymi dziurkami do rozbijania fal dźwiękowych i wyrównania ciśnienia w kanale. Sam kształt kapsuły odgrywa również bardzo istotną rolę gdyż wpływa na rozchodzenie się fali akustycznej. Wynika to z faktu, iż niektóre spółgłoski są bardziej "powietrzne" (np. "B", "D", "P") przez co mogą powodować niepożądany szum w kontakcie z membraną mikrofonu. Problem ten jest rozwiązany poprzez nałożenie gąbki na kapsułę mikrofonu lub też właśnie poprzez bardziej kulisty / owalny kształt konstrukcji kapsuły.
Redukcja aktywna
W słuchawkach dedykowanych do komputera zasilanych złączem USB pasywna redukcja może być uzupełniona aktywną technologią wspomagającą lub dodatkowo przetwarzającą dźwięk (w słuchawkach USB są to zazwyczaj procesory DSP "Digital Signal Processor" cyfrowo przetwarzające dźwięk do komputera). W słuchawkach bezprzewodowych DECT / Bluetooth sytuacja wygląda podobnie gdyż takie słuchawki te posiadają wbudowany akumulator.
Kapsuła mikrofonu słuchawki z aktywną redukcją szumów może też mieścić dwa osobne mikrofony zbierające dźwięk z różnych kierunków. Mikrofon główny skierowany jest zawsze w stronę ust i zbiera głos użytkownika słuchawki, natomiast mikrofon dodatkowy ustawiony jest przeciwlegle i rejestruje dźwięki z tła. Zanim dźwięk zostanie przepuszczony w stronę naszego rozmówcy układ elektroniczny słuchawki obrabia całość tak, aby dźwięk z tła został wytłumiony, potęgując nasz głos na pierwszym planie.
Jakie słuchawki wybrać aby lepiej skupić się na rozmowie?
Redukcja szumów w słuchawkach podlega tym samym podziałom co w przypadku mikrofonu. W słuchawkach typu Call Center stosuję się przede wszystkim redukcję pasywną. Znaczenie ma tu przede wszystkim konstrukcja odbiorników akustycznych oraz zastosowanych gąbek. Większa powierzchnia oraz lepszy docisk nauszników powodują lepszą izolację od otoczenia zewnętrznego. Do bardziej nagłośnionych pomieszczeń wybieramy słuchawki o profilu dwuusznym z możliwie jak największymi pokrywami oraz skóropodobne gąbki, które to lepiej dociskają do uszu. Słuchawki profesjonalne do pracy ciągłej z uwagi na lepszą higienę i zdrowie pracownika nie mogą one zakrywać całego ucha, dlatego też nigdy w pełni nie wytłumimy się od środowiska zewnętrznego.
Redukcja aktywna stosowana jest czasem w przypadku słuchawek z własnym zasilaniem np. słuchawki Bluetooth i polega na montowaniu na konstrukcji słuchawki dodatkowych mikrofonów, które to wysyłają do kanału usznego tzw. anty-szum, który to skutecznie oddziela użytkownika od hałasu z zewnątrz.
Zobacz artykuł na temat aktywnej redukcji hałasu w słuchawkach: Słuchawki z aktywną redukcją hałasu (ANC) |
Dołącz do nas